Direktlänk till inlägg 14 oktober 2014

Mobbning/kräkning

Av Constance Schärfer - 14 oktober 2014 20:00

Jag kan inte säga att jag aldrig har tyckt någon beter sig horaktigt, slampigt mm men att säga det eller ens tänka tanken att skriva det som kommentar på någons instragram, Facebook eller Twitter är något jag aldrig kommer kunna göra. Att sitta bakom en skärm och lossats vara tuff och macho genom att skriva kränkande ord till/om någon är bland det lägsta man kan göra.

Jag såg för någon dag sedan på faacebook att Saga svårt (paradise hotell deltagare) hade tagit kort på ett kort med kommentar på instagram och lagt upp det på hennes Facebook, där man kan se en kille skriva "hora" om hennes mamma vilket hon såklart sa något om i försvar. Att hon försvarade hennes mamma och sa ifrån kan jag tycka att det har hon all rätt att göra och bra utav henne. Även alla de andra som sa ifrån och störste Saga och hennes mamma var riktigt bra. Men att dom sedan började trycka ner honom med kräkningar och göra samma sak mot honom som han gjorde mot henne tycker jag däremot inte var helt ok. Vet inte om det bara är jag som tycker det inte är ok att kränka/trycka ner personen som kränkte dig/någon familjemedlem men. Jag kunde då inte vara tyst utan skrev wn kommentar till både honom och Saga. Det jag skrev var bl.a "jag tänker inte säga att du är dum, korkad, idiot mm och sjunka till din nivå. Det jag däremot kommer göra är att tala om för dig att kalla någon för hora, slampa, slyna och andra liknande ord är inte bara kränkande och respektlöst, det är även okunskap om vad orden verkligen betyder och innebär i sig. Sen att du dessutom gick på Saga scotts mamma som jag antar att du ej känner, pratat med eller ens träffat personligen är inte det smartaste eller det mest mogna du kunde ha gjort. Jag tror knappast att du skulle uppskatta ifall någon (kanskr Saga eller hennes mamma själva) kallar din mamma, dotter, syster eller fru för dessa kränkande och nedvärderande ord varken på nätet eller personligen. Tror heller inte att du verkligen på riktigt tycker att Sagas mamma, Saga själv, någon annan här eller någon över huvudtaget är en hora. Du vill bara visa dig tuffare än vad du verkligen är med att sitta bakom en skärm och skriva att någon är en hora. Vill du veta en sak ? Du är inte tuff bara för att du skriver sådana saker om personer du inte ens har tagit tid att prata/träffa personligen eller ens försöka lära känna dom. Jag känner inte Saga, hennes mamma eller någon annan i hennes familj, Men jag tror knappast är en hora och även om dom skulle vara det, vad fan har du med det att göra?"

Rätt eller fel av mig att skriva detta men jag kunde verkligen inte hålla mig från att inte säga något. Mobbning, nätmobbning, kränkingar av olika slag mm är något jag absolut hatar och försöker jobba bort. Vet att det är väldigt svårt och kommer ta tid men vågar man bada stå upp när man ser att något sådant händer i skolan mellan kompisar, ens/andras elever, kollegor, stan mm så är det ett steg åt rätt håll och man gör något åt det. Man visar att detta är inte okej oavsett vem man är, vart man gör det eller ens varför man gör det. Det är fel och det ska inte få inträffa någonstans för någon.

Ni får säga om ni tycker detta jag skrev i min kommentar är rätt, fel, för mycket, hårt, snällt, lite mm. Skulle gärna vilja veta vad ni tycker om det samt vad ni står i den frågan och om NI/DU skulle våga stå upp och säga ifrån om du märker/ser att någon blir mobbad/kränkt?
#mobbning #nätmobbning #lågt #kämpaemot #högreupp

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Constance Schärfer - 12 juli 2016 09:31

Då är det dags för jobb igen, andra arbetsdagen av 4 för denna veckan. Har dock lyckats få ledigt på lördag då jag och vännen jag varit med de senaste dagarna ska åks iväg till kusten på torsdag efter att jag slutat nattpasset. Hoppas nu bara det bli...

Av Constance Schärfer - 8 juli 2016 07:56

Då är der fredag igen och sista arbetsdagen innan helgen för de flesta. För min del är det helg efter idag. Jobbar hela dagen fram till 21.45 sedan blir det hem till Alingsås och vidare till min fina vän jag var på konsert med i onsdags. Ska kolla på...

Av Constance Schärfer - 6 juli 2016 14:45

Hej alla! nu är det dags att skriva igen lite :)För ikväll händer det saker hihi okej det kan tolkas på flera olika sätt men jag menar det på ett bra och icke sexuellt sätt. Ikväll ska jag nämligen varken sitta hemma eller jobba utan jag ska till sta...

Av Constance Schärfer - 26 juni 2016 22:37

Ja jag vet, jag har vrit sämst på att uppdatera här! :( Jobbar som en tok och allt med lägenheten så har helt glömt bort att skriva här trots att jag har haft det i tankarna :P :O Umgåts mycket med mina grannar de senaste dagarna när jag inte jobba...

Av Constance Schärfer - 2 april 2016 20:35

Okej, så jag har börjat på ett nytt jobb för en månad sedan och har 2 prov månader kvar innan jag blir fast. Trivs jätte bra och har riktigt roligt med kollegorna och brukaren. Långa pass men det gör mig inget då vi alltid gör något och tiden går sna...

Ovido - Quiz & Flashcards