Alla inlägg under april 2014

Av Constance Schärfer - 22 april 2014 16:48

Bakat en riktigt god paj idag, citron marängpaj. Super god var den verkligen, ätit två bitar. Receptet lägger jag ut här om ni vill prova att göra den själva ! :-)

Pajdeg: 3dl mjöl, 125g smör/margarin och 4msk vatten.
Citronkräm: 2 citroner, 3dl vatten, 1.5dl socker, 6msk maizerna, 3 äggulor och 1msk smör/margarin.
Maräng: 3 äggvitor och 1dl socker.

Rör ihop ingredienserna till pajdegeb ( gärna med matberedare, annars gegga ner med händerna så det blandas ordentligt. Tryck ut degen i pajform, låt stå kallt en stund om du har tid, annars kör in den direkt i ugnen, 225 grader i 20 min eller tills den börjar få färg.

Gör under tiden citronkrämen, blanda vatten, socker, maizerna och citronsaft, samt rivet citronskal. Låt koja upp och bli tjock. Puttra en stund, och sen i med äggulorna. Puttra en stund till och så i med smöret/margarinets låt krämen och pajskalet svalna lite. Ställ ut det på balkongen eller liknande.

Vispa äggvitorna hårt till marängen, rör sen försiktigt i sockret. Häll krämen i pajskalet, och bred sen marängsmeten ovanpå. Grädda i 150 grader i ca 10 min. Marängen ska också få färg.

Av Constance Schärfer - 21 april 2014 21:57

Är så lycklig nu sen jag träffade min underbara kille ! Ååh just de, jag har inte skrivit något om det ! Jag blev tillsammans med en gammal kollega från kontoret jag jobbade på i februari. Är riktigt glad över att jag har honom. Han är så snäll, knasig ( som mig ), underbar och bara bäst helt enkelt. Blyg och lugn men det gör inget då jag är utåtriktadboch vild av mig så det passar perfekt. Vi kompletterar varandra bra på det viset. Är hos honom varje helg men nu det senaste två veckorna har jag varit hos honom hela veckorna istället för endast lördag-måndag som jag annars är. Anledningen till att jag var det var för att vi firade honom hos hans föräldrar några dagar innan han fyllde år så blev att jag stannade där. Åkte hem endast en dag för att tvätta lite kläder och ta med mig lite nya.

I påskas, alltså helgen så blev det en hel del åkande fram och tillbaka för oss. Först i fredags åkte vi till Alingsås för att fira påsk med mina föräldrar, i lördags blev det Borås för att fira hans farmor och påsk och igår/söndags blev det Alingsås igen för att fira en kompis som är i Alingsås på besök och som fyller år imån.
Hoppas ni alla har haft en underbar påsk och en fortsatt härlig kväll/natt !

Ovido - Quiz & Flashcards